vrijdag 1 februari 2013

Een truck ophalen


Op dinsdag 29 janauri zijn Rob en Maarten via Eindhoven naar Debrecen gevlogen om in Marghita  de truck nr. 43 op te halen die daar in december is gestrand. De reparatie was afgerond dus stond hij klaar voor vertrek, allemaal prima voor elkaar, veel inzet geweest van de mensen daar. Paul uit Getz kwam ons ophalen in Debrecen, we hebben samen de voortgang met de bouw van het schooltje gezien en besproken. De kachel brand, het is er warm en ook droog, het nieuwe dak is vrijwel klaar. Er moet nog een hoop gebeuren maar het komt goed. We bezochten ook nog een klas die les kreeg op de huidige locatie en we konden dus meemaken hoe dat gaat. Mooi om te zien, de kinderen zijn blij met de lessen, de reguliere school ook, er is geen leer achterstand meer, sterker nog ook de zigeunerkinderen kunnen nu heel goed meekomen. Het eten wat ze krijgen is meer dan welkom, na de vakantie waren ze heel blij dat het programma weer draait. Ze krijgen een maaltijd voor de les en ook nog “snack” na afloop, thuis is het vaak maar afwachten of er iets te eten is.

In de avond bezochten we Dwight Delong, Dwight geeft o.a. leiding aan een programma van het kinderziekenhuis in Oradea. Er zijn daar veel baby’s en kleine kinderen die  verlaten zijn door hun moeder en of door verwaarlozing zijn ziek geworden. Dwight zorgt met een team van vrijwilligers dat deze baby’s extra aandacht en verzorging krijgen. Een bijzondere inspirerende man die veel goed werk verzet.

Op woensdag vertrokken we uit Oradea, in de buurt van Sloznok kwamen we Willem Twijnstra tegen met zijn transport naar Breaza. Zo’n 40 kilometer voor Budapest kregen we weer te kampen met technische problemen! Veel vermogensverlies een slecht lopende motor en verlies van koelvloeistof. Dit laatste konden we bijvullen maar vermogen kregen we niet terug. Na bellen en overleg werden we uiteindelijk met een sleepwagen naar een Mercedes garage in Budapest gebracht. Daar kwam aan het licht dat er een ernstige elektronica probleem is ontstaan, iets wat heel zelden voorkomt. Het verlies van koelvloeistof kwam door een los zittend slangetje bij de retarder. Donderdag zijn we bezig geweest om met een andere truck de trailer op te halen en hebben op het resultaat gewacht van de definitieve analyse. Reparatie, onderdelen bestellen etc., neemt veel tijd in beslag dus vrijdag zijn we met Transavia weer naar Schiphol gevlogen.

Jammer dat dit zo loopt, als je alles op een rijtje zet vanaf de problemen in december krijg je een haast ongeloofwaardig verhaal.
  


Hier de foto's

Maarten Koel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten