Verslag Roemenië 2013.
Jan Greeuw en Gerard
Krijgsman reden in de week van 16 september t/m 21 september 2013 een
hulptransport naar Marghita in Roemenië.
Hieronder het verslag opgetekend door Jan Greeuw.
Gereed voor de start.
Het reisdoel Marghita was min
of meer toevallig ontstaan omdat de geplande bestemming Alba Julia verviel
vanwege een niet direct te verhelpen defect aan de (al half geladen) trailer.
Voor hulpverleenster
Jannie in Marghita was het dus een
verrassing, maar wel een welkome want het laatste transport dateerde alweer van
juni dit jaar.
Net als vorig jaar vertrokken
we op maandag net na middernacht met veel wind en heel veel regen die tot ver
in Duitsland aan zou houden. Zeker voor ondergetekende is vertrek op dit
tijdstip toch al een forse uitdaging en dit weer deed er nog een schepje
bovenop. Maar we zijn met twee en het voordeel van het vroege vertrek neem je
de hele week met je mee.
Bij Arnhem wisselen, de Mautkast uit en de grens over Duitsland in en de hele 3 af richting Passau. Ontbijtje in Medenbach bij het ochtendgloren, voor zover daar sprake van was met dit weer.
Bij Arnhem wisselen, de Mautkast uit en de grens over Duitsland in en de hele 3 af richting Passau. Ontbijtje in Medenbach bij het ochtendgloren, voor zover daar sprake van was met dit weer.
In de buurt van Neurenberg
kregen we bezoek van de BAG (Duitse controle van goederenvervoer over de weg).
Het niet betalen van de heilige (en lucratieve) Maut trekt toch altijd weer de
aandacht. De BAG-beambte bleek, na bestuderen van onze laadlijst, het niet eens
te zijn met onze uitleg van hulptransport en het niet hoeven te betalen van de Maut.
De Maut hoeft alleen niet
betaald te worden indien er uitsluitend sprake is van vervoer van hulpmiddelen
die hulp bieden in levensbedreigende situaties. Deze stonden weliswaar op de
laadlijst, echter naast zaken als speelgoed, meubels en kleding. Niet
uitsluitend levensbedreigend dus en dus niet Mautfrei. Ons verweer dat eerdere
controles geen problemen opleverden en alles vanuit de stichting wordt
afgestemd met de BAG bood geen soelaas. De beambte bleek sowieso geen fan van
Roemenië en koos een principiële opstelling. Tot op zekere hoogte, want we
kregen geen boete voor het mautvrij rijden van Arnhem tot hier. Maar het kastje
moest nu wel meteen aan (hebben we gedaan), ook op de terugweg (hebben we niet
gedaan).
Het vervolg verliep vlot met
opklarend weer en om half 7 `s avonds kon de tacho op rust in Schwegat, net achter
Wenen. Daar nog een defecte koplamp vervangen en toen eten en slapen.
Controle van de BAG
De volgende ochtend om vijf
uur weer op pad in een natte wereld op naar de Hongaarse grens. Het protocol
voor de tol in Hongarije is gewijzigd en verloopt nu grotendeels digitaal via
een zelfbedieningssysteem bij het tankstation naast het Paprika-hotel. Met wat
hulp van de pompbediende lukte dat ook weer en voor ruim Eur 86,-- mochten we
Hongarije in.
In de autohof van Steiner in
Bicske deden we een ontbijtje en met redelijk weer rondden we in no-time
Budapest via de net gereed gekomen prachtige nieuwe rondweg en na een klein
stukje zuidwaarts over de M3 kon het werk binnendoor beginnen over de grotendeels
2-baans E60 naar grensplaats Artand. In Foldes maakten we een inmiddels
traditionele stop voor koffie en sanitair en rond één uur arriveerden we bij de
grens met Roemenië. Het passeren van die grens ging verrassend vlot zodat we, weliswaar met een uur
tijdsverschil, op weg konden naar Marghita waar we om 4 uur Roemeense tijd
arriveerden en werden verwelkomd door Harmen en later ook door zijn vrouw
Jannie en de logé Ineke.
Tijd voor koffie.
Besloten werd om de trailer
de volgende morgen te lossen en na een heerlijke maaltijdsoep en een gezellige
avond was het goed slapen.
Bedrijf Marghita:
Het akkerbouwbedrijf in Marghita is eigendom van Van
den Heerik en omvat ca. 500 hectare akkerbouwgrond waarop de akkerbouwgewassen
mais, tarwe en zonnebloemen (voor de pitten) worden geteeld en op kleinere
schaal groentegewassen als kool, peen en, in plastic kassen, ook fijnere
gewassen als tomaat, komkommer en aubergine. Het bedrijf wordt geleid door
Harmen Hulsman. Het bedrijf heeft ca 20 mensen in dienst. Als ‘neventak’ is een
depot voor hulpgoederen opgezet van waaruit hulpbehoevenden (mn zigeuners in
buurtschap Chetz) worden voorzien van noodzakelijke en minder noodzakelijke
goederen om hun leven iets te vergemakkelijken. Deze neventak wordt met veel
gedrevenheid geleid door Jannie Hulsman.
Veel hulp bij het lossen van de trailer
Na een goede nacht en dito
ontbijt kon woensdagochtend het lossen van de trailer beginnen. Door de hulp
van een aantal medewerkers van het akkerbouwbedrijf verliep dit heel vlot en om
half 11 kon de klep weer dicht. Voor de rest van de dag was er een strakke
planning; na de koffie eerst naar Chetz om koekjes weg te brengen naar de
naschoolse opvang en daarna was de middag vol gepland met allerlei mensen die
spullen op zouden komen halen. Het nieuws van de binnengekomen trailer had zich
snel verspreid!
Gezien de drukte, we
voldoende tijd hadden en we ook wel met eigen ogen wilden zien wat de
hulpverlening inhoudt, besloten we de woensdag te blijven en donderdagochtend
weer huiswaarts te gaan. Gelukkig vonden Harmen en Jannie dit ook een goed
plan.
Dus na de koffie eerst naar
Chetz waar we pater Paul konden ontmoetten en de naschoolse opvang konden
bezichtigen die door de Stichting is gebouwd. Indrukwekkend! Helaas nog geen
kinderen, daarvoor waren een week te vroeg. Paul was heel blij met de koekjes,
want het helpt enorm om de kinderen naar de naschoolse opvang te krijgen zodat
ze voldoende eten en huiswerkhulp ontvangen. Na de koekjes te hebben gelost
weer snel terug naar het bedrijf, net op tijd om de eerste klant te helpen met
spullen. En daarna de volgende en de volgende zodat we tot na 5 uur druk waren
(Jannie nog wat langer) en tot de conclusie kwamen dat zeker de halve trailer
nog dezelfde dag al weer uitgedeeld was. Dat is nog eens directe hulpverlening!
Gerard en ik zijn eind van de middag ook nog even naar Marghita gereden voor
een paar boodschappen (o.a. secondelijm want de bril van Gerard was gebroken). Ook
weer een aparte ervaring, met name vanwege de enorme taalbarrière.
Donderdag na het ontbijt en
hartelijke dank voor de gastvrijheid de terugreis aangevangen.
Weer bij Oradea zonder
problemen de grens over Hongarije in. We (ik) hadden bedacht dat het wel leuk
zou zijn om terug over Praag te rijden door Slowakije en Tsjechië en dan via
Dresden en Leipzig door Duitsland. Nu dus na Budapest niet rechtdoor naar
Wenen, maar bij Gyor naar boven en bij Medvedov de grens over met Slowakije.
Daar werden we verrast door het nieuwe tolsysteem, simpel een tolticket kopen
is er ook daar niet meer bij! Na wat formulierwerk kregen we voor Eur 50,--
statiegeld een kastje mee voor achter de voorruit. Het kastje was opgeladen met
een bedrag van eveneens Eur 50,-- waarvan onderweg telkens werd afgeschreven
bij diverse tolpoorten. Het kastje moesten we direct na passeren van de grens
met Tsjechië weer inleveren bij een tankstation, tenminste, zo bergrepen wij
dat.
Via Bratislava kwamen we om
kwart voor 7 ’s avonds bij de grens met Tsjechië. Daar (heel goedkoop) gegeten
en blijven staan voor de nacht.
De volgende ochtend meteen na
de grens het eerste de beste tankstation opgezocht zodat we weer verlost zouden
zijn van die tolkast van Slowakije. Niet dus. De medewerkers van het station
wilden echter niets weten van inname en stuurden ons weer terug naar het
grenskantoor van Slowakije. Dat dus maar gedaan want we wilden niet natuurlijk
niet bekend worden als dieven van eigendom van de Slowaakse overheid. Na weer
wat tijdrovende formaliteiten konden we bij de grens de kast eindelijk kwijt
met overigens keurig restitutie van het bedrag van de tol die we niet hadden gebruikt. Dat dan weer
wel.
Terug bij de auto bleek één koplamp op half 11 te hangen. Door het slechte wegdek in Slowakije waren de 2 schroeven eruit gerammeld. Met een tie-rib, een elastiek en duktape werd ook dit probleem verholpen en konden met vertraging (al met al toch 2 uur) alsnog op weg richting Praag en daarna Dresden.
Terug bij de auto bleek één koplamp op half 11 te hangen. Door het slechte wegdek in Slowakije waren de 2 schroeven eruit gerammeld. Met een tie-rib, een elastiek en duktape werd ook dit probleem verholpen en konden met vertraging (al met al toch 2 uur) alsnog op weg richting Praag en daarna Dresden.
Tussen Praag en Dresden is de
snelwegverbinding nog niet volledig. Een traject van ca 20 kilometer voerde ons
over een smalle en bochtige 2-baansweg met hellingen tot 12% dwars door een
prachtig natuurgebied. Ook weer indrukwekkend.
Eénmaal weer op de snelweg
naar Dresden ging het echt weer snel en langs Autobahn 2 heb je de Autohofs
voor het uitzoeken. Wij namen die van Reine, nog 6 rijuren van huis.
Zaterdagochtend maakten we die vol en om 11 uur waren weer terug op de thuisbasis in Heerhugowaard. Jaap (Koning) stond ons al op te wachten want ‘onze’ Actros BS-GJ-69 was al weer gereserveerd voor de week erop voor de uitgestelde rit naar Alba Julia met Jaap en Charrel op de bok.
Zaterdagochtend maakten we die vol en om 11 uur waren weer terug op de thuisbasis in Heerhugowaard. Jaap (Koning) stond ons al op te wachten want ‘onze’ Actros BS-GJ-69 was al weer gereserveerd voor de week erop voor de uitgestelde rit naar Alba Julia met Jaap en Charrel op de bok.
Het was weer een mooie rit
waarvan we erg hebben genoten, vooral ook omdat we tijd hadden om ter plekke de
gang van zaken rond de hulpverlening van nabij mee te maken.
Het was voor mij alweer de
derde rit (voor Gerard de vierde), maar het blijft toch weer een bijzondere
ervaring. Mooi dat we dit kunnen en mogen doen.
Jan Greeuw
September 2013.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten