Op dinsdag 29 janauri zijn Rob en Maarten via Eindhoven naar
Debrecen gevlogen om in Marghita de
truck nr. 43 op te halen die daar in december is gestrand. De reparatie was
afgerond dus stond hij klaar voor vertrek, allemaal prima voor elkaar, veel
inzet geweest van de mensen daar. Paul uit Getz kwam ons ophalen in Debrecen, we
hebben samen de voortgang met de bouw van het schooltje gezien en besproken. De
kachel brand, het is er warm en ook droog, het nieuwe dak is vrijwel klaar. Er
moet nog een hoop gebeuren maar het komt goed. We bezochten ook nog een klas
die les kreeg op de huidige locatie en we konden dus meemaken hoe dat gaat.
Mooi om te zien, de kinderen zijn blij met de lessen, de reguliere school ook,
er is geen leer achterstand meer, sterker nog ook de zigeunerkinderen kunnen nu
heel goed meekomen. Het eten wat ze krijgen is meer dan welkom, na de vakantie
waren ze heel blij dat het programma weer draait. Ze krijgen een maaltijd voor
de les en ook nog “snack” na afloop, thuis is het vaak maar afwachten of er
iets te eten is.
In de avond bezochten we Dwight Delong, Dwight geeft o.a.
leiding aan een programma van het kinderziekenhuis in Oradea. Er zijn daar veel
baby’s en kleine kinderen die verlaten zijn
door hun moeder en of door verwaarlozing zijn ziek geworden. Dwight zorgt met
een team van vrijwilligers dat deze baby’s extra aandacht en verzorging
krijgen. Een bijzondere inspirerende man die veel goed werk verzet.
Op woensdag vertrokken we uit Oradea, in de buurt van
Sloznok kwamen we Willem Twijnstra tegen met zijn transport naar Breaza. Zo’n
40 kilometer voor Budapest kregen we weer te kampen met technische problemen!
Veel vermogensverlies een slecht lopende motor en verlies van koelvloeistof.
Dit laatste konden we bijvullen maar vermogen kregen we niet terug. Na bellen
en overleg werden we uiteindelijk met een sleepwagen naar een Mercedes garage
in Budapest gebracht. Daar kwam aan het licht dat er een ernstige elektronica
probleem is ontstaan, iets wat heel zelden voorkomt. Het verlies van koelvloeistof
kwam door een los zittend slangetje bij de retarder. Donderdag zijn we bezig
geweest om met een andere truck de trailer op te halen en hebben op het
resultaat gewacht van de definitieve analyse. Reparatie, onderdelen bestellen
etc., neemt veel tijd in beslag dus vrijdag zijn we met Transavia weer naar
Schiphol gevlogen.
Jammer dat dit zo loopt, als je alles op een rijtje zet
vanaf de problemen in december krijg je een haast ongeloofwaardig verhaal.
Hier de foto's
Maarten Koel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten